2018年03月10日

新幹線で台車に亀裂発生15(温度センサー情報生かさず)

毎日新聞によると『異臭や異音として表面化する約4時間半前には、台車で異常が進行していたことになる』としています。神奈川県と愛知県に設置された温度センサーが『モーター回転を車輪に伝える「継ぎ手」の温度上昇を記録していた。基準値内だったため警報は出ず、亀裂発覚後の調査で判明した』と報じました。列車は博多まで走行しましたが、沿線に温度センサーはなく検出された温度異常の情報は結果として無視されました。温度センサーの設置がが2カ所とすれば、安全対策のシステムとしては機能していません。

亀裂問題 走行中、10度上昇 神奈川−愛知の200キロで
毎日新聞 2018年3月10日
https://mainichi.jp/articles/20180310/dde/041/040/013000c
 新幹線「のぞみ」の台車に破断寸前の亀裂が見つかった問題で、博多で折り返す前の下り運行の際、神奈川−愛知県の約200キロを走行する間に台車の温度が約10度上昇し、他の台車より約15度高い40度近くに達していたことが分かった。異臭や異音として表面化する約4時間半前には、台車で異常が進行していたことになる。

 JR東海によると、昨年12月11日午前9時前後に、神奈川県小田原市と愛知県豊橋市に設置した赤外線センサー「台車温度検知装置」で、モーター回転を車輪に伝える「継ぎ手」の温度上昇を記録していた。基準値内だったため警報は出ず、亀裂発覚後の調査で判明した。数値は公表していない。

 毎日新聞が入手した内部資料によると、小田原で同じ列車の他の台車より突出して高い約30度を記録。豊橋ではさらに差が開いて40度近くに達した。

 この後、博多までの約800キロにセンサーはなく、温度変化は把握できていない。亀裂で台車枠がゆがみ、変形した継ぎ手が高速回転して熱が発生したと考えられている。【根本毅】
posted by ichi3 at 22:21| 東京 ☁| Comment(0) | 日記 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする

マースクの巨大コンテナ船で火災 1(乗組員4名が不明)

2017年に就航したマースクの巨大コンテナ船Maersk Honamで、アラビア海航行中に火災が発生し乗組員4名が行方不明になり、火災の規模も大きく深刻な被害が出ています。

First Photos Show Fire on Maersk Ship | Hope Fading for Missing Crew Members, Maersk Says
Gcaptain 2018年3月8日
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http%3A%2F%2Fgcaptain.com%2Ffirst-photos-show-fire-on-maersk-honam-ship-as-hope-fades-for-four-missing-crew-members%2F
The chances of finding the four missing crewmembers of the containership Maersk Honam alive are fading as the fire aboard the vessel rages for the third straight day, Maersk Line said in an update Thursday.

“While search operation continues the hope of finding our missing colleagues is fading. We are in contact with their families and they know that tragically, the time passed decreases the likelihood of finding their loved ones alive. Our thoughts and prayers go to them,” says Soren Toft, Chief Operating Officer of A.P. Moller ? Maersk.

The nationalities of the four missing crew members are two Filipinos, One South African and one Indian. All are male.

The news comes after one of the evacuated crew members died from injuries sustained in the fire ? the first confirmed fatality in the incident. Two additional crew members were seriously injured and have been transferred to an Indian Navy vessel for medical care after their condition worsened on Wednesday, the shipping company said on Thursday. The two injured, one Thai and one Filipino, are accompanied by a third crew member, who is uninjured.

The remaining 19 crew members who evacuated are currently on board the containership ALS Ceres en route to Cochin, South West India, where medical professionals and crisis psychologists have been arranged for, Maersk said Thursday.
“We are doing our outmost to care for and closely follow the conditions of all evacuated colleagues. Also, we have an ongoing contact with their closest relatives”, Soren Toft says.

The 353-meter MV Maersk Honam reported a serious fire in one of its cargo holds on Tuesday, March 6, as the ship was underway in the Arabian Sea some 900 nautical miles southeast of Salalah, Oman. Of the 27 crew members on board, 23 were evacuated to the nearby containership ALS Ceres.

Maersk said in today’s update that “firefighting capabilities” are approaching the area as the fire on board the vessel continues.
The Indian Coast Guard on Thursday released the first images providing a close-up look at the fire and the damage to the vessel thus far. The photos show the damage is mostly contained to the forward part of the ship from the bow, including parts of the hull, all the way to the vessel’s superstructure. An Indian Coast Guard vessel can be seen spraying water on the vessel. The Coast Guard reported the fire covers an area of about 100 meters by 60 meters.

It does not appear as though the ship is listing.
ラベル:船舶事故
posted by ichi3 at 12:51| 東京 ☀| Comment(0) | 日記 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする

2018年03月09日のつぶやき




















posted by ichi3 at 09:01| 東京 ☀| Comment(0) | 日記 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする